Jak wybrać dobre przedszkole terapeutyczne dla dziecka w spektrum autyzmu

autyzm lis 15, 2022

Temat ten już od dawna kiełkował mi w głowie. Obecnie czuję się na siłach, aby podzielić się tu swoją opinią.

Wielu rodziców dzieci w spektrum, zastanawia się jaka placówka przedszkolna dla ich dziecka będzie odpowiednia. Chcą, aby placówka ta było miejscem, gdzie ich dziecko będzie czuło się dobrze, będzie bezpieczne, a co najważniejsze będzie dobre zaopiekowane terapeutycznie.

Do najczęstszych wyborów należą:                                                                   przedszkola terapeutyczne, przedszkola integracyjne  (publiczne i prywatne), przedszkola prywatne bez oddziałów terapeutycznych, przedszkola publiczne bez oddziałów integracyjnych;

Różnica pomiędzy tymi placówkami często jest kluczowa, a wybór odpowiedniego miejsca jest dla rodzica nie lada wyzwaniem. Jak ja to widzę? Widzę to w zależności od funkcjonowania dziecka i warunków, jakie może zapewnić przedszkole. Dziś zajmę się opisem przedszkola terapeutycznego, bo znam najlepiej sposób działania tego typu placówki z każdej prawie roli (terapeuty indywidualnego, grupowego, superwizora i zarządcy). Zatem do meritum :).

Dobre przedszkole terapeutyczne cechuje się:

  1. stałą kadrą terapeutyczną bez zwiększonej częstotliwości rotacji;            
  2. małymi grupami - najlepiej do 4 dzieci, które dopasowane są pod kątem funkcjonowania, bo wiekowo mogą się różnić najlepiej max. do 1,5 roku;  
  3. terapeutami prowadzącymi grupę z odpowiednim wykształceniem i doświadczeniem w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu (psychologów/pedagogów specjalnych);                                                
  4. dostępnością specjalistów nie tylko od zajęć grupowych, ale specjalistycznych indywidualnych przede wszystkim: logopedów/neurologopedów, terapeutów integracji sensorycznej                                                                    
  5. prowadzeniem codziennych zajęć grupowych,                            
  6. prowadzeniem zajęć indywidualnych psychologicznych/pedagogicznych ukierunkowanych na całościowy rozwój dziecka minimum x2 w tygodniu;
  7. prowadzeniem zajęć indywidualnych z pozostałymi specjalistami tj. logopedą przynajmniej x1 w tygodniu i terapeutą SI przynajmniej x1 w tygodniu;
  8. otwartością placówki na wspomaganie i użytkowanie narzędzi do Komunikacji Wspomagającej i Alternatywnej (AAC);                                                    
  9. pracą w oparciu o okresowy program terapeutyczny, który rodzic dostaje również do domu , w którym są propozycje ćwiczeń i zalecenia od wszystkich specjalistów;  
  10. otwartością na kontakt  rodzicem, współpracą z nim i dobrym przepływem informacji na temat dziecka, jego postępów i trudności;                
  11. doradztwem, co w funkcjonowaniu dziecka wymaga wsparcia poza placówką, aby czegoś nie przeoczyć;                                                                            
  12. dobrych warunków lokalowych zarówno do pracy grupowej, jak i indywidualnej;      
  13. dobrych narzędzi do pracy myśląc o przyborach, pomocach i zabawkach.

Oczywiście zajęcia dydaktyczne, prowadzone przez placówkę muszą obejmować podstawę programową wychowania przedszkolnego zgodnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej.

Te powyższe wyznaczniki są taką podstawą podstaw, takim must have, aby mieć pewność, że placówka jest warta uwagi. Do rzeczy dodatkowych poza wymienionymi, które fajnie, gdy są możliwe, ale kluczowe nie są, dodałabym np. dogoterapię, hipoterapię, alpakoterapię, muzykoterapię itp.

Fajnie, gdyby była możliwość realizacji Treningu Umiejętności Społecznych. W niektórych przedszkolach realizowane jest także WWR (Wczesne Wspomaganie Rozwoju) w ramach którego można zapewnić dziecku dodatkowe zajęcia indywidualne, które to określa placówka. Przedszkola terapeutyczne wspomagają też na co dzień tzw. trening czystości dotyczący nauki korzystania z toalety, trening samodzielności w jedzeniu, piciu, ubieraniu się i wspomagają, a czasem nawet prowadzą trening jedzenia.

Zaznaczam, że przedszkola terapeutyczne gromadzą dzieci funkcjonujące bardzo różnie. Dzieci nisko-, średnio- i wysokofunkcjonujące. Od dzieci niemówiących do dzieci bardzo dobrze posługujących się językiem. Moje zdanie jest takie, że na pewno na początku drogi jest to najlepszy wybór. W żadnej z wymienionych wyżej placówek nie będzie tak komfortowych warunków, aby móc zaopiekować dziecko indywidualnie. Przedszkole terapeutyczne jest świetnym miejscem, aby móc dziecko wesprzeć i jak będzie gotowe na kolejny krok, przenieść je do przedszkoli, gdzie będzie mogło wejść w większą grupę i się w niej łatwiej odnaleźć. Oczywiście decyzję tą należy skonsultować z terapeutą prowadzącym dziecko w przedszkolu.

Przedszkole terapeutyczne jest też dla dzieci, które nie odnalazły się w innych przedszkolach w dużych grupach, nie skorzystały z możliwości edukacyjnych i przedszkole zgłasza, że jest potrzeba zmiany miejsca na takie, które będzie przystosowane do potrzeb dziecka.

Nie wszystkie jednak dzieci, po interwencji terapeutycznej w przedszkolu terapeutycznym będą gotowe na zmianę placówki i najlepszym wyjściem dla nich będzie kontynuacja edukacji w niej dalej. To wszystko jest zależne też od zasobów dziecka. Warto słuchać terapeutów dziecka, którzy znają je dobrze.

Mam takie poczucie, że zawarłam wszystko, co kluczowe, ale jako zwykły człowiek, coś mi mogło umknąć, dlatego reagujcie, dopytujcie. Będę starała się odpowiedzieć, na wasze pytania, czy wątpliwości.

Tagi

mgr Karolina Celitan

Psycholog dziecięcy wspierający dzieci i ich rodziców w tematyce prawidłowego rozwoju od niemowlęctwa do okresu wczesnoszkolnego.